Kaptain Kitty
انتشار :۲۱ دی ۱۳۹۵
بازدید :47 بار

Canonicalization در سئو اشاره به نرمالیزه کردن URL های متعدد دارد. (راهنمایی کردن به یک نسخه ی اصلی).

نمونه کد:


<link rel="canonical" href="http://example.com/blog" />

 

Canonicalization چیست؟

درک این مفهوم می تواند بسیار چالش برانگیز باشد (حتی تلفظش نیز دشوار است). اما به هر حال لازم است وب سایتی بهینه ایجاد کنیم. مشکلات بنیادینی که canonicalization می تواند رفع کند ریشه در استفاده های مختلف از یک تکه از نوشته- یک پاراگراف یا اغلب یک صفحه ی کامل از محتوا- دارد که در موقعیت های مکانی مختلف در یک وبسایت یا در چند وبسایت ظاهر می شود. برای موتور های جستجو، این امر اغلب یک معماست: کدام نسخه از این محتوا را باید به کاربرانی که جستجو می کنند نمایش دهند؟ در سئو به این مورد “تکرار محتوا” یا همان Duplicate content می گویند.

موتور های جستجو برای ارائه ی بهترین تجربه ی کاربری به ندرت تکه های متعدد و تکراری محتوا را نمایش می دهند و بنابراین باید انتخاب کنند که کدام نسخه به احتمال قوی نسخه ی اصلی (یا بهتر) می باشد.

اهمیت روش Canonicalization در سئو

اهمیت روش Canonicalization در سئو

بهترین روش های سئو

Canonicalization در سئو اشاره به صفحات و محتواهای مجزای وب دارد که می توانند از URL های مختلف بارگذاری شوند. این یک مشکل است چون وقتی صفحات مختلف دارای محتوای یکسان اما URL های متفاوت هستند، لینک هایی که برای رفتن به یک صفحه قرار داده شده اند بین URL های مختلف تقسیم می شوند. این یعنی محبوبیت این صفحات هم تقسیم می شود. متاسفانه برای برنامه نویسان وب، این اتفاق به کرات رخ می دهد، زیرا تنظیمات پیش فرض برای وب سرور ها باعث ایجاد این مشکل می شود. لیست هایی که در ادامه می آید، رایج ترین خطاهای canonicalization را نشان می دهد که می تواند هنگام استفاده از تنظیمات پیش فرض دو تا از رایج ترین وب سرور ها ایجاد شود:

وب سرور Apache:

Microsoft Internet Information Services (IIS)

هر یک از این URL ها ارزش لینک های متصل به صفحه ی اصلی را پخش می کنند. این یعنی اگر صفحه ی اصلی دارای چندین لینک به این URL های مختلف باشد، موتورهای جستجوی بزرگ به هر یک جداگانه ارزش و اعتبار می دهند و نه به ترکیب آنها.

خوشبختانه برای سئو، برنامه نویسان متد هایی را برای redirect کردن ایجاد کرده اند تا URL ها بتوانند تغییر یافته و ترکیب شوند. دو redirect های ابتدایی سرور موجود می باشد:

  • ۳۰۱ که یک HTTP status code از “تغییر مکان دائمی” می باشد (Moved Permanently) می باشد
  • ۳۰۲ که یک redirect موقت را را نشان می دهد

اگرچه تفاوت صرفا معنایی به نظر میرسد اما نتایج واقعی، نمایشی هستند. گوگل قدرت رنک را به طور مساوی بین لینک های نرمال و redirect های سرور انتقال نمی دهد. مهندسان و متخصصان سئو در Moz تست های زیاد و قابل توجهی پیرامون این موضوع انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که redirect های ۳۰۱ حدود ۹۰ تا ۹۹ درصد از ارزشخود را منتقل می کنند در حالی که redirect های ۳۰۲ تقریبا هیچ ارزشی انتقال نمی دهند.

Canonicalization محدود به داشتن کاراکتر های عدد و حروف نیستند. بلکه اسلش های انتهای URL را نیز دیکته می کنند. مثلا اگر یک کاربر وب به http://www.google.com برود به صورت خودکار به /http://www.google.com منتقل می شود. این به این دلیل رخ می دهد که از لحاظ فنی فرمت دوم، فرمت صحیح برای URL می باشد. اگرچه این مشکلی است که قبلا توسط موتورهای جستجو حل شده است (آنها می دانند که www.google.com به همان معنای /www.google.com می باشد)، اما باز هم ارزش چندانی ندارد چون بسیاری از سرور ها به صورت خودکار عمل ۳۰۱ redirect را انجام می دهند، بدون نیاز به اسلش در انتهای نسخه ی صحیح. با این کار، لینکی که به نسخه ی اشتباهی از URL اشاره میکند بین ۱ تا ۱۰ درصد از ارزش خود را به علت redirect شماره ۳۰۱ از دست می دهد. نکته ی مهم این است که هر زمان ممکن بود، بهتر است به صورت داخلی به نسخه ای که دارای بک اسلش می باشد لینک دهید.

یکی از اشتباهات رایج canonicalization این است که به صورت تصادفی باعث ایجاد یک حلقه ی بی انتها بین http://example.com و http://example.com/index.html ایجاد می کند.

یک گزینه ی دیگر برای حل و فصل تکرار محتوا در سئو، استفاده از تگ rel=canonical می باشد. این تگ به همان مقدار redirect شماره ۳۰۱ به لینک اعتبار می بخشد و اغلب زمان کمتری برای پیاده سازی و برنامه نویسی آن لازم است.

این تگ بخشی از HTML اصلی وب پیج است. این متا تگ تازگی ندارد اما یک پارامتر rel جدید را به کار می برد. برای مثال:

<link href=”http://www.example.com/canonical-version-of-page/” rel=”canonical” />

این تگ به Bing و Google می گوید که صفحه ی مورد نظر باید به گونه ای نمایش داده شود که گویی رونوشتی از www.exapmle.com/caninical-version-of-page می باشد و اینکه همه ی لینک ها و متریک های محتوا که موتور های جستجو به کار می گیرند باید نسبت به URL به دست آمد اعتباردهی شود.

bing Canonicalization duplicate content google MOZ.com organic seo seo آموزش سئو بهینه سازی بینگ سئو سئو ارگانیک گوگل
مطالب مرتبط

سال گذشته گوگل در بازار دیجیتال اعلام کرد که وقفه ای طولانی مدت در تبلیغات میان محتوایی خود ایجاد کرده است. حالا غول موتور های جستجو رسما این تبلیغات را از دور خارج کرده است، حرکتی که فرصت های بی نظیری را پیش پای فعالان مشتاق عرصه ی موبایل قرار می دهد تا تجربه ی […]

گوگل یک ماه پیش از ارتقاء الگوریتم mobile-friendly خود، شروع به ارسال پیغام های جدید هشداری به صاحبان وب سایت ها کرد. گوگل هم اکنون در حال ارسال نوع جدیدی از پیغام های هشداری به صاحبان وب سایت هایی است که وبسایت آنها mobile-friendly نمی باشد. این پیغام ها مستقیما در نتایج جستجو با موبایل […]

عموما بالا بودن تعداد سوالات مشتریان یک مساله ی خوشایند محسوب می شود. هر چه تعداد پرسش ها بالاتر باشد، تعداد فروش شما نیز به همان نسبت بالاتر خواهد بود. اما به مرور زمان، شما دائما در حال دریافت همان سوالات همیشگی هستید. این امر می تواند خیلی زود به کاری روزمره، زمان بر و خسته […]

robots exclusion protocol (REP) یا Robots.txt یک فایل متنی است که که وبمسترها آن را می سازند تا به موتورهای جستجو و خزنده های آنها چگونگی برخورد با سایتاشان را بفهمانند. در واقع به جای توضیحات اضافه می خواهیم بصورت عملی تر متوجه شویم که نمونه کدهای زیر چه کاری را برای ما در این […]

نظراتتان را برایمان بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ما تو این شبکه های اجتماعی هم پخش میشه