فیس‌بوک تسلیم شد؛ خبرهای جعلی مهار می‌شوند

مارک زاکربرگ مدیر فیس بوک
اخبار

فیس‌بوک به رغم واکنش اولیه مبنی بر بی‌طرفی‌اش نسبت به خبرهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی، به درخواست‌های گسترده عمومی تن داد و اعلام کرد خبرهای جعلی را به کمک گزارش‌های کاربران و سرویس‌های درستی‌سنجی مهار خواهد کرد.

فیس‌بوک تسلیم شد؛ خبرهای جعلی مهار می‌شوند
فیس‌بوک تسلیم شد؛ خبرهای جعلی مهار می‌شوند

بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان زیر فشار انتقادات گسترده عمومی اعلام کرد که از همین حالا کار سرکوب و مهار خبرهای جعلی را آغاز خواهد کرد.

فیس‌بوک پیش از این اعلام کرده بود که قصد ندارد در جایگاه داوری بنشیند و تمایزی میان خبرهای اصیل و گزارش‌های جعلی قائل شود، اما بسیاری از متخصصان می‌گویند بی‌طرفی فیس‌بوک می‌تواند نتایج مخربی به بار بیاورد که نمونه‌ نگران‌کننده‌ای از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تجربه شد.

ادم موسری، قائم‌مقام فیس‌بوک و مدیر بخش نیوز فید این کمپانی، روز پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) در اطلاعیه‌ای نوشت: «ما معتقدیم که باید به همه امکان انعکاس صدایشان را بدهیم و نباید داور حقیقت‌سنجی باشیم، به همین خاطر محتاطانه برای حل این معضل (خبرهای جعلی) تلاش خواهیم کرد.»

استراتژی فیس‌بوک برای مقابله با خبرهای جعلی، تلفیقی است از همکاری با وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که مسئولیت درستی‌سنجی خبرها را دارند و هدف قرار دادن سودهای هنگفتی که جاعلان خبر و شایعه‌سازان از انتشار و تبلیغات آنها به دست می‌آورند.

فیس‌بوک در نیوزفید گزینه‌ای قرار داده تا هر کسی بتواند خبر نادرست و جعلی را گزارش کند. با کلیک روی علامت سمت راست بالای هر پست، می‌توانید گزینه «گزارش پست» (Report post) را ببینید که به کاربران امکان هشدار دادن را می‌دهد.

گذشته از این، فیس‌بوک در همکاری با خبرگزاری‌هایی نظیر آسوشیتدپرس، ای‌بی‌سی و سرویس‌های درستی‌سنجی از جمله پوینتر و اسنوپس، اصالت خبرها و گزارش‌ها را خواهد آزمود. اگر اصالت خبری زیر سوال باشد، فیس‌بوک آن را با نشان «بحث‌برانگیز» (Disputed) به کاربران نشان خواهد داد و از اولویت انتشار آنها در نیوزفید خواهد کاست. امکان تبلیغ پست‌های بحث‌برانگیز هم سلب خواهد شد.

 

در هفته‌های گذشته مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، موضوع تاثیر خبرهای نادرست و گمراه‌کننده بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را «دیوانه‌وار» خوانده بود، اما حالا مجبور به واکنش شده تا نگرانی‌های موجود را برطرف کند. اگرچه فیس‌بوک هنوز هم می‌گوید صرف‌نظر از محتوا و با توجه به اصالت منابع خبر درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وب‌سایت‌های آلت‌رایت‌ (راست‌گراهای رادیکال) از تصمیم فیس‌بوک برای سرکوب و مهار خبرهای جعلی به شدت انتقاد کرده‌اند و آن را گام برداشتن در مسیر ساخت «جامعه تک‌صدایی» خوانده‌اند.

سخنگوی فیس‌بوک در مکاتبه با مجله فن‌آوری «وایرد» گفته است: «این روزهای نخست و فاز آزمایشی اجرای چنین سیاستی است؛ ما این کار را ادامه می‌دهیم و در طول کار خواهیم آموخت که چگونه سیاست‌ها را موثرتر اعمال کنیم.»

فیس‌بوک و گوگل ماه گذشته اعلام کرده بودند که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که فریبنده، گمراه‌کننده یا غیرقانونی باشند را از سیستم تبلیغات خود محروم خواهند کرد. هنوز مشخص نیست بازار بزرگ خبرهای جعلی تا چه اندازه از این اقدام آسیب دیده است.

فیس‌بوک می‌گوید اقدام اخیرش برای مقابله با اطلاعات سوء، ادامه همان سیاست است و در طول زمان تکامل خواهد یافت.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

freelancer
از دست ندهید
چطور به عنوان یک ادمین مراقب امنیت وب سایت خود باشیم

مدیران وب‌سایت‌ها، مخصوصا آنهایی که در کسب و کارهای کوچک یا سازمان‌هایی بدون نیروی تخصیص یافته به این بخش و متخصصان حوزه‌ آی تی اغلب از اصول اولیه مبحث امنیت چشم‌پوشی می‌کنند. این امر می‌تواند در عصر مدرن نه تنها از حیث حملات مستقیم هکری بلکه از نظر حملات اسکریپتی که در مقابل مجموعه‌ای از اهداف بی انتها و تصادفی رخ می‌دهد هم خطرناک باشد. اصلا مهم نیست که وب‌سایت شما تا چه حد کوچک و نسبتا بی اهمیت است، در هر صورت می‌تواند هدف حملات هکری باشد و چه شما فردی باشید که سایت را نوشته و یا فردی که آن را مدیریت می‌کند، احتمالا با این چند نکته اولیه در حوزه‌ی امنیت وب آشنا نباشید. در این مقاله به این نکات می‌پردازیم.

محمود واعظی
اخبار
مهمترین رخدادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در سال گذشته

سال ۹۶ در حالی آغاز شده که باید نظاره‌گر اتفاقات مهمی در زمینه فناوری اطلاعات باشیم. اگر چه مهمترین اتفاق فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۹۶ قرار بود الکترونیکی شدن انتخابات باشد، اما بر اساس تصمیم وزارت کشور این مسئله منتفی گردید.

استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت
از دست ندهید
آیا مرورگر اج از مرورگرهای فایرفاکس و کروم امن تر است؟

مایکروسافت سخت در تلاش است برای مرورگر اج جایی در میان سایر رقبای خود پیدا کند. تبلیغاتی که در ویندوز ۱۰ نمایش داده می شوند، ادعا می کنند که مرورگر اج از مرورگرهای کروم و فایرفاکس امن تر است.