Kaptain Kitty
انتشار :۱۴ دی ۱۳۹۵
بازدید :51 بار

فیس‌بوک به رغم واکنش اولیه مبنی بر بی‌طرفی‌اش نسبت به خبرهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی، به درخواست‌های گسترده عمومی تن داد و اعلام کرد خبرهای جعلی را به کمک گزارش‌های کاربران و سرویس‌های درستی‌سنجی مهار خواهد کرد.

فیس‌بوک تسلیم شد؛ خبرهای جعلی مهار می‌شوند

فیس‌بوک تسلیم شد؛ خبرهای جعلی مهار می‌شوند

بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان زیر فشار انتقادات گسترده عمومی اعلام کرد که از همین حالا کار سرکوب و مهار خبرهای جعلی را آغاز خواهد کرد.

فیس‌بوک پیش از این اعلام کرده بود که قصد ندارد در جایگاه داوری بنشیند و تمایزی میان خبرهای اصیل و گزارش‌های جعلی قائل شود، اما بسیاری از متخصصان می‌گویند بی‌طرفی فیس‌بوک می‌تواند نتایج مخربی به بار بیاورد که نمونه‌ نگران‌کننده‌ای از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تجربه شد.

ادم موسری، قائم‌مقام فیس‌بوک و مدیر بخش نیوز فید این کمپانی، روز پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) در اطلاعیه‌ای نوشت: «ما معتقدیم که باید به همه امکان انعکاس صدایشان را بدهیم و نباید داور حقیقت‌سنجی باشیم، به همین خاطر محتاطانه برای حل این معضل (خبرهای جعلی) تلاش خواهیم کرد.»

استراتژی فیس‌بوک برای مقابله با خبرهای جعلی، تلفیقی است از همکاری با وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که مسئولیت درستی‌سنجی خبرها را دارند و هدف قرار دادن سودهای هنگفتی که جاعلان خبر و شایعه‌سازان از انتشار و تبلیغات آنها به دست می‌آورند.

فیس‌بوک در نیوزفید گزینه‌ای قرار داده تا هر کسی بتواند خبر نادرست و جعلی را گزارش کند. با کلیک روی علامت سمت راست بالای هر پست، می‌توانید گزینه «گزارش پست» (Report post) را ببینید که به کاربران امکان هشدار دادن را می‌دهد.

گذشته از این، فیس‌بوک در همکاری با خبرگزاری‌هایی نظیر آسوشیتدپرس، ای‌بی‌سی و سرویس‌های درستی‌سنجی از جمله پوینتر و اسنوپس، اصالت خبرها و گزارش‌ها را خواهد آزمود. اگر اصالت خبری زیر سوال باشد، فیس‌بوک آن را با نشان «بحث‌برانگیز» (Disputed) به کاربران نشان خواهد داد و از اولویت انتشار آنها در نیوزفید خواهد کاست. امکان تبلیغ پست‌های بحث‌برانگیز هم سلب خواهد شد.

 

در هفته‌های گذشته مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، موضوع تاثیر خبرهای نادرست و گمراه‌کننده بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را «دیوانه‌وار» خوانده بود، اما حالا مجبور به واکنش شده تا نگرانی‌های موجود را برطرف کند. اگرچه فیس‌بوک هنوز هم می‌گوید صرف‌نظر از محتوا و با توجه به اصالت منابع خبر درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وب‌سایت‌های آلت‌رایت‌ (راست‌گراهای رادیکال) از تصمیم فیس‌بوک برای سرکوب و مهار خبرهای جعلی به شدت انتقاد کرده‌اند و آن را گام برداشتن در مسیر ساخت «جامعه تک‌صدایی» خوانده‌اند.

سخنگوی فیس‌بوک در مکاتبه با مجله فن‌آوری «وایرد» گفته است: «این روزهای نخست و فاز آزمایشی اجرای چنین سیاستی است؛ ما این کار را ادامه می‌دهیم و در طول کار خواهیم آموخت که چگونه سیاست‌ها را موثرتر اعمال کنیم.»

فیس‌بوک و گوگل ماه گذشته اعلام کرده بودند که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که فریبنده، گمراه‌کننده یا غیرقانونی باشند را از سیستم تبلیغات خود محروم خواهند کرد. هنوز مشخص نیست بازار بزرگ خبرهای جعلی تا چه اندازه از این اقدام آسیب دیده است.

فیس‌بوک می‌گوید اقدام اخیرش برای مقابله با اطلاعات سوء، ادامه همان سیاست است و در طول زمان تکامل خواهد یافت.

آسوشیتدپرس اسنوپس ای‌بی‌سی پوینتر جعل خبر فیس بوک گوگل
مطالب مرتبط

مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک و همسرش پریسیلا چان همزمان با اعلام خبر تولد فرزندشان می گویند که ۹۹ درصد سهام خود در این شرکت را اهدای برنامه های نیکوکاری خواهند کرد. آقای زاکربرگ، ۳۱ ساله، این خبر را در نامه ای به دخترش مکس روی صفحه فیسبوکش اعلام کرد. او گفت که آنها بخش اعظم […]

مهمترین منبع خبری و قدرتمندترین سازمان رسانه‌ای در دنیای امروز کدام است؟ استدلال خوبی وجود دارد که پاسخ این سوال یک روزنامه یا تلویزیون نیست، بلکه یک شبکه‌ اجتماعی یعنی فیسبوک مهمترین منبع خبری اکثر مردم دنیاست. برای بیش از یک و نیم میلیارد کاربر فیسبوک، این شبکه اجتماعی بیش از قبل محلی برای همرسانی […]

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت، وزارت اطلاعات در رابطه با “امنیت فضای مجازی و پالایش آن برنامه‌های سنگینی” دارد. هم‌زمان سخنگوی ناجا از برخورد با ۳۰۰ کانال تلگرامی و حساب اینستاگرامی خبر داد. حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز شنبه (۴ دی/ ۲۴ […]

یک گروه هکری با جایزه دادن به کسانی که موفق به حمله به اهداف تعیین شده می‌شوند، حمله‌های اینترنتی را تبدیل به یک بازی کرده‌اند. این گروه بابت هر حمله کوتاه مدت به تعداد محدودی از وبسایت‌های مورد نظر به هکرها امتیاز می‌دهد. امتیازات ثبت شده و نمایش داده می‌شوند و می‌توان با استفاده از […]

نظراتتان را برایمان بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ما تو این شبکه های اجتماعی هم پخش میشه