Kaptain Kitty
انتشار :۱۵ مهر ۱۳۹۳
بازدید :806 بار

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که گوگل چگونه صفحات را پیدا می کند، آنها را پیمایش و سپس تجزیه و تحلیل می کند تا در نتایج جستجو نشان دهد.

موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل

زمانی که شما پشت کامپیوترتان نشسته اید و مشغول سرچ و جستجو در گوگل هستید، حتما این نکته هم برای شما جالب توجه بوده که چگونه و در عرض صدم یا دهم ثانیه نتایج برای شما پیدا و نمایش داده می شود. چطوری گوگل اینقدر سریع نتایج مرتبط با عبارت مورد نظر شما را پیدا می کند و در همان لحظه نمایش می دهد؟

اگر بخواهیم در ساده ترین حالت کل فرایند را بررسی کنیم اینطور به نظر می رسد که کل محدوده ی وب مثل یک کتاب بزرگ به نظر می رسد که درون صفحات مختلفش ایندکس گذاری های لازم انجام شده است، لذا وقتی یک عبارت قرار است جستجو شود از قبل مشخص است که جواب در کدام صفحات است.

زمانی که شما یک جستجو در گوگل انجام می دهید، دقیقا همین سناریو اتفاق می افتد و گوگل دقیقا می داند که کدام صفحات و وبسایت ها را که بیشترین ارتباط با شما را دارند به شما نشان دهد.

۳ فرایند کلیدی که در این بین اتفاق می افتد عبارتند از :

  • خزندگی: آیا گوگل در مورد سایت شما چیزی می داند؟ آیا ما می توانیم سایت شما را پیدا کنیم؟
  • ایندکس شدن: آیا گوگل می تواند سایت شما را ایندکس کند؟
  • تحویل و نمایش: آیا وبسایت مورد نظر حاوی اطلاعات خوب و مفیدی است که بتوان به کاربر نشان داد؟

 

خزندگی:

crawling یا خزندگی عبارتست از کاری که google bot انجام می دهد، این روبوت صفحات مختلف را پیدا کرده و آنها را به مرحله بعد یعنی به سیستم Google Index می دهد. گوگل از سخت افزارها و کامپیوترهای قدرتمند زیادی برای انجام این کار استفاده می کند تا بتواند تمام صفحات و وبسایت های موجود در اینترنت را تشخیص دهد و جمع آوری کند.

ورودی فرایند Crawl یک لیست از وبسایت هاست که قبلا توسط همین الگوریتم تهیه شده است. البته استفاده از لیست یکی از راه هاست. از طرق مختلف می توان URL ها یا آدرس های اینترنتی را به گوگل داد. مثلا وبمسترها می توانند یک فایل Sitemap درست کنند و در آن لیست تمام URL ها با آدرس های اینترنتی موجود در وبسایتشان را ذخیره و به خورد گوگل دهند.

جالب است بدانید که گوگل تمام این فرآیند را به طور رایگان انجام می دهد، و این امکان وجود ندارد که شما پولی به گوگل پرداخت کنید تا وبسایت شما را بیشتر و بهتر پیمایش کند.

ایندکس شدن:

بعد از مرحله ی پیدا شدن صفحات نوبت به این مرحله می رسد. در این مرحله تمام صفحات و آدرس های پیدا شده از نظر کلمات کلیدی مورد بررسی قرار می گیرند و علامت گذاری یا ایندکس می شوند. اکثر عملیاتی که در سئو انجام می شود در این مرحله مورد استفاده ی گوگل قرار می گیرد. به عنوان نمونه اگر برای تصاویر خصوصیات ALT و یا TITLE تعریف کرده باشید و یا از تگ H1 برای تعریف عناوین مقالاتتان استفاده کرده باشید می توانید اطمینان حاصل کنید که گوگل در این مرحله به شما توجه بیشتری می کند.

خوب است که بدانید گوگل می تواند تمام انواع محتوا را بخواند،بررسی کند و آنها را درک کند. اما با این پیشرفت های اخیر هم هنوز زود است که از او انتظار داشته باشیم مثل یک انسان واقعی بتواند یک فیلم را درک کند.

موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل

تحویل و نمایش اطلاعات:

هم اکنون زمانی که یک کاربر یک عبارت را برای جستجو وارد می کند، می تواند مطمئن باشید که بهترین و مرتبط ترین صفحات و آدرس ها را به او نشان می دهد. البته اینقدر ساده نباید از کنار این قسمت رد شد. گوگل حدود ۲۰۰ فاکتور را برای اینکه بهترین نتایج را نشان کاربر دهد در نظر می گیرد. به عنوان مثال یکی از این فاکتور ها page rank است. page rank فاکتوریست که بر اساس اینکه چه تعداد لینک خارجی به سایت شما اشاره کرده است محاسبه می شود.

ایندکس شدن در گوگل ایندکس شدن در موتور جستجو جستجو در گوگل خزنده ی گوگل گوگل موتور جستجو
مطالب مرتبط

طی چند ماه گذشته سوالات و پیام های زیادی را در مورد نحوه ی صفحه بندی یا pagination مناسب نتایج برای موتور جستجو دریافت کرده ایم. در این پست خطرات، فرصت ها و تاکتیک های بهینه سازی که موفقیت شما را در امر صفحه بندی صحیح تضمین می کند آورده شده است. بهترین بخش ماجرا […]

بخش اول این مقاله را در لینک زیر دنبال کنید : ۰ تا ۱۰۰ مفهوم ریدایرکت در سئو – بخش اول عبارات با قاعده: از ویکی پدیا: یک عبارت با قاعده، رشته ای است که یک مجموعه از رشته ها را بر طبق قوانین مشخصی تعریف کرده یا آنها را تطبیق می دهد. عبارات با […]

ریدایرکت کردن، فرآیند ارسال یک URL به یک URL متفاوت است. سه نوع اصلی از ریدایرکت در مبحث سئو (SEO) وجود دارد: ۳۰۱، ۳۰۲ و متا رفرش. انواع ریدایرکت ریدایرکت ۳۰۱، “انتقال دائم”- توصیه شده برای سئو ریدایرکت ۳۰۲، “یافت شده” یا “انتقال موقت” متا رفرش ریدایرکت چیست؟ ریدایرکت راهی برای ارسال کاربران و موتور […]

Canonicalization در سئو اشاره به نرمالیزه کردن URL های متعدد دارد. (راهنمایی کردن به یک نسخه ی اصلی). نمونه کد: <link rel=”canonical” href=”http://example.com/blog” />   Canonicalization چیست؟ درک این مفهوم می تواند بسیار چالش برانگیز باشد (حتی تلفظش نیز دشوار است). اما به هر حال لازم است وب سایتی بهینه ایجاد کنیم. مشکلات بنیادینی که canonicalization […]

  1. maher گفت:

    مرسی ، جالب و مفید بو با تشکر از شما

    1. summit گفت:

      سلام امیدوارم با تغییرات مثبتی که در وبسایت در روزهای آینده به وجود خواهد آمد مطالب کامل تر و مفید تری ارائه دهیم.

نظراتتان را برایمان بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ما تو این شبکه های اجتماعی هم پخش میشه