Kaptain Kitty
انتشار :۱۴ مرداد ۱۳۹۳
بازدید :367 بار

یک فایل sitemap در واقع یک ابزار هدایت کننده محسوب می شود که تمام لینک ها و قسمت های مختلف و متنوع وبسایت را در اختیار کاربر و موتور های جستجو (یاماشین) می گذارد. پس ما با ۲ نوع فایل سایت مپ روبه رو هستیم:

  1. فایلی تحت عنوان sitemap.html که برای استفاده ی کاربر طراحی می شود
  2. و فایلی با نام sitemap.xml که برای پیمایش توسط موتورهای جستجو طراحی می شود

سایت شما باید هر دو نوع سایت مپ را داشته باشد و هر زمان هم که لینک و مطلبی به سایتتان اضافه شد باید این دو فایل را به روز کنید.

  1.  HTML sitemap:

این فایل بسیار ساده تشکیل شده است از یک نمودار درختی و یا یک جدول که شاخه ها و قسمت های مختلف وبسایت را به کاربر معرفی می کند. در واقع این فایل برای کاربر ساخته می شود و لذا با هر تکنیکی می تواند پیاده شود.

  1. XML sitemap:

ساخت این فایل هم بسیار ساده است اما به دلیل اینکه شما این فایل را برای موتور جستجو طراحی می کنید لذا تگ ها و کدهای بیشتر و استاندارد تری باید بنویسید. همچنین می توانید برخی برنامه ریزی ها را هم برای موتور جستجو تعیین کنید. به عنوان مثال می توانید به موتور جستجو بگویید هروز به یک بخش از سایت سر بزند و لینک ها را جمع آوری و ایندکس کند.

توجه داشته باشید در حالی که استفاده از روش فایل sitemap یک روش خوب برای معرفی کل لینک های سایت به موتور جستجو محسوب می شود با این حال می تواند از طریق فایل robots.txt هم تحت تاثیر قرار بگیرد. پس اگر زمانی فایل سایت مپ را برای وب سایتتان درست کردید و در موعد مقرر در موتور جستجوی مورد نظر ایندکس نشد یکی از احتمالات ممکن اینست که بخش های مختلف سایت توسط robots.txt بلاک شده باشند. به مثال زیر توجه کنید:

وجود این محتوا در فایل robots.txt باعث می شود تا شاخه ی maghale در وبسایتتان از دسترس موتور جستجو خارج شود

# robots.txt for http://www.example.com/

User-agent: *
Disallow: /maghale

همچنین این کد باعث می شود که کل وبسایتتان از دسترس و دید موتور جستجو خارج شود حتی اگر sitemap های خوبی هم تعریف کرده باشید

# go away
User-agent: *
Disallow: /

برچسب‌ها, , , , , ,

مطالب مرتبط

گوگل یک ماه پیش از ارتقاء الگوریتم mobile-friendly خود، شروع به ارسال پیغام های جدید هشداری به صاحبان وب سایت ها کرد. گوگل هم اکنون در حال ارسال نوع جدیدی از پیغام های هشداری به صاحبان وب سایت هایی است که وبسایت آنها mobile-friendly نمی باشد. این پیغام ها مستقیما در نتایج جستجو با موبایل […]

عموما بالا بودن تعداد سوالات مشتریان یک مساله ی خوشایند محسوب می شود. هر چه تعداد پرسش ها بالاتر باشد، تعداد فروش شما نیز به همان نسبت بالاتر خواهد بود. اما به مرور زمان، شما دائما در حال دریافت همان سوالات همیشگی هستید. این امر می تواند خیلی زود به کاری روزمره، زمان بر و خسته […]

robots exclusion protocol (REP) یا Robots.txt یک فایل متنی است که که وبمسترها آن را می سازند تا به موتورهای جستجو و خزنده های آنها چگونگی برخورد با سایتاشان را بفهمانند. در واقع به جای توضیحات اضافه می خواهیم بصورت عملی تر متوجه شویم که نمونه کدهای زیر چه کاری را برای ما در این […]

فایل سایت مپ فایلی است که در آن تمام صفحات و لینک های سایت در آن لیست می شود تا به موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو ساختار کلی وبسایت را نشان دهد. یکی از راه های شناخت و پیمایش یک وبسایت توسط موتور جستجو بررسی فایل sitemap آن وبسایت است. در واقع وجود […]

نظراتتان را برایمان بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ما تو این شبکه های اجتماعی هم پخش میشه