Kaptain Kitty
انتشار :۱ مهر ۱۳۹۳
بازدید :528 بار

بهبود قابلیت خزیدن در یک وب سایت: ۷ نکته برای موفقیت در خزیدن های عمیق

یکی از بزرگترین مسائلی که امروزه در گوگل مشاهده می شود، قابل جستجو بودن یک وب سایت و نحوه ی ایندکس شدن وب سایت های بزرگ است. قابل خزیدن بودن و قابل ایندکس شدن، از مهمترین جنبه های SEO می باشد. زیرا به منظور کسب ترافیک ارگانیک از گوگل و سایر موتور های جستجو، سایت شما هم باید خزیده شده و هم باید ایندکس شود.

اهمیت خزیدن و ایندکس شدن را نمی توان دست کم گرفت زیرا بدون خزیدن خوب و عمیق روبات های موتور جستجو در وب سایت شما، مطمئن باشید که صفحات وب سایت شما (مخصوصا صفحات deep level) ایندکس نخواهند شد و وب سایت شما ترافیکی شایسته ی خود را به دست نخواهد آورد. قابل خزیدن بودن و قابل ایندکس شدن دو مفهوم جداگانه هستند، و فقط به این علت که وب سایت شما توسط روبات ها گوگل خزیده می شود به این معنا نیست که لزوما صفحات وب سایت شما ایندکس هم شده است. هدف نهایی مشخص است : خزیده شدن هر چه بیشتر صفحات وب سایت شما و ایندکس شدن آنها توسط گوگل- که تنها راه دریافت ترافیک کاربر  در سرچ های اورگانیک از سوی گوگل و سایر موتور های جستجو می باشد.

قبل از اینکه نکات بهبود دهنده ی قابلیت خزیدن و ایندکس شدن وب سایت تان را عنوان کنیم، باید بگوییم که نکات گفته شده در این مقاله برای وب سایت های بزرگی کارایی دارد که تا ۱۰۰۰۰ صفحه دارند. وب سایت های کوچکی که ۱۰ تا ۵۰ صفحه دارند نباید مشکلات مربوط به خزیدن و ایندکس شدن صفحات را داشته باشند. مورد دیگری که باید توجه کنید این است که فقط به این علت که روبات ها در سایت  شما می خزند، به این مفهوم نیست که صفحات وب سایت شما حتما ایندکس می شوند. این امر می تواند به این علت باشد که گوگل احساس می کند مطلب قدرتمندی در صفحه وجود ندارد که آن صفحه را در لیست ایندکس نگه دارد؛ برای مثال صفحاتی که محتوای تکراری دارند یا صفحاتی که محتوای اندکی دارند. در نتیجه، باید دلیل منطقی و قانونی برای گوگل وجود داشته باشد که صفحه ی شما را ایندکس کند. در این جا نکاتی گفته می شود به قابلیت ایندکس شدن و حفظ صفحات ایندکس شده کمک می کند:

۱) مطمئن شوید که Navigation سایت و معماری اطلاعات برای موتور های جستجو قابل خواندن باشد

در واقع این یک امر مسلم است، اما هنوز هم سایت های بسیاری وجود دارند که اصول پایه ی سئو را رعایت نمی کنند: از منو های flash و جاوا اسکریپت های پیچیده در قسمت navigation استفاده نکنید (در صورت امکان از هیچ کد جاوا اسکریپت در این قسمت استفاده نکنید). همچنین از استفاده از navigation های AJAX هم خودداری کنید. در نهایت، اگر از منو های افتادنی (drop-down) یا منو های کشویی (fly out) استفاده می کنید، حتما برای ساخت آنها از CSS استفاده کنید.

هدف: مراقب باشد که با navigation ناخوانا برای موتور های جستجو خود را به دردسر نیندازید. اگر navigation وب سایت شما برای موتور های جستجو ناخوانا باشد، sub-page های عمیق شما خزیده نشده و در نتیجه ترافیکی هم به آنها وارد نخواهد شد.

۲) مهمترین صفحات وب سایت خود را از قسمت Navigation خارج از صفحه ی اصلی لینک بدهید

به تمام صفحات مهم وب سایت خود از قسمت navigation خارج از صفحه ی اصلی وب سایت خود لینک بدهید که شامل خدمات کلیدی، صفحه محصولات، بلاگ ها، دایرکتوری ها و صفحات درجه دو  می باشند. اگر نمی توانید همه ی موارد را در navigation موجود در هدر لینک دهید، sub-page های دیگر را در فوتر یا ساید بار وب سایت خود لینک دهید.

هدف: نکته ی کلی در اینجا این است که شما می خواهید از طریق صفحه ی اصلی خود، PR را به مهمترین sub-page های موجود در وب سایت خود می افزایید.

۳) بین مهم ترین صفحات وب سایت خود Interlink های قوی ایجاد کنید

مهم ترین صفحات را به یکدیگر لینک دهید تا قدرت لینک ها را در بین این صفحات تسهیم و توزیع کنید. فرصت های خوب برای استفاده از interlink شامل موارد زیر است:

– Blogpost ها: به صفحه ی اصلی و sub-page های ذکر شده در پست، لینک دهید

– محصولات یا خدمات مشابه: در صورتی که وب سایت شما تجاری-بازرگانی می باشد، به محصولات یا خدماتی که شبیه موارد ذکر شده هستند لینک دهید.

– مکان ها: به مناطق و شهر های نزدیک لینک دهید (در صورتی که وب سایت دایرکتوری دارید یا ساختار وب سایت شما بر اساس دایرکتوری می باشد).

هدف: برای توزیع قدرت لینک در بین مهمترین صفحات سایت و حفظ تداوم قدرت لینک در بین این صفحات. یک بار دیگر شما PR را به مهمترین صفحات وب سایت خود اضافه می کنید و با ایجاد interlink شما قدرت لینک را به صورت مداوم در بین این صفحات تقسیم و توزیع می کنید.

۴) لینک ها را به صفحه ی اصلی و دیگر بخش های عمیق سایت محصور کنید

یکی از مهمترین فاکتور ها برای کمک در بهبود عمل خزیدن در وب سایت. اعتبار و PR صفحه ی اصلی را ایجاد کنید تا قدرت را به سطوح عمیق تر سایت هم توزیع کنید.

اگر صفحه ی اصلی خود را معتبر نسازید، خزیدن روبات ها در سطوح عمیق وب سایت کار دشوار است. روبات ها نمی توانند در صفحات سطحی تر وب سایت شما بخزند مگر این که جریانی مداوم و قدرتمند از لینک های صفحه ی اصلی در سطوح پایین تر وب سایت هم جاری باشد.

یکی دیگر از استراتژی های مهم هم لینک به قطب های مهم یا بخش های مشترک وب سایت است. شما نباید فقط به قدرت لینک های صفحه ی اصلی اکتفا کنید، deep linking هم یک استراتژی خوب از سئو می باشد که به خزیدن روبات ها کمک می کند. یک مثال از یک قطب خوب در یک ساختار دایرکتوری در یک سایت بازرگانی این است که به جای صفحاتی از محصولات خاص که تحت یک برند قرار دارند، طبقه بندی های سطح بالا از یک محصول یا برند را ایجاد کنید.

هدف: ارتقای قدرت و اعتبار سایت با تمرکز بر ایجاد PR صفحه ی اصلی. با لینک کردن به سطوح عمیق تر و قطب های اصلی وب سایت، می توانید قدرت لینک ها را توزیع کرده و قابلیت خزیدن بسیاری از صفحات عمیق را که ممکن است آنقدر عمیق باشند که قدرت لینک از صفحه ی اصلی به آنها نرسد را افزایش می دهند. با تمرکز بر صفحه ی اصلی و قطب های عمیق وب سایت، می توانید مشکلی را حل کنید که بسیاری از وب سایت بزرگی که دسته بندی های بزرگ دارند و صد ها لیست در زیر آن طبقه ها قرار گرفته اند، با آن مواجه می شوند. صفحه ی اصلی لینک های زیادی را در سطوح پایین توزیع می کنند، به همین دلیل است که باید بر ایجاد لینک به قطب های اصلی وب سایت و افزایش قابلیت خزیدن تمرکز کنید.

۵) sitemap خوبی ایجاد کرده و مطمئن شوید که در اختیار موتور های جستجو قرار گرفته است

این کار خیلی زمان بر نبوده اما کمک زیادی می کند، بنابراین مطمئن شوید که یک sitemap خوب، داینامیک و به روز رسانی شده دارید و اینکه این sitemap به Webmaster Central های گوگل و بینگ ارائه شده است. در فایل robots.txt یک لینک به sitemap ایجاد کنید.

هدف: sitemap می تواند معماری و اطلاعات سایت شما را به موتور های جستجو ارائه داده و مسیر رسیدن به صفحات مهم وب سایت را به روبات ها نشان می دهد.

۶) خوراک های RSS مفید ایجاد کنید

علیرغم اعتقاد عمومی، برای داشتن خوراک های RSS نیازی به بلاگ ندارید. شما می توانید محصولات یا حتی فهرست محصولات جدید، رویداد های آینده، فروش ها و دیگر آپدیت های مربوط به اخبار یا هر چیزی که می توان به صورت آیتم نمایش داد را در خوراک های RSS نمایش دهید.

هدف: استفاده از خوراک های RSS به عنوان منبع لینک یا راهی برای نشان دادن مهمترین صفحات وب سایت به گوگل

۷) زمان بار گذاری صفحه را کمتر کنید

این یکی از نکات اصلی است اما اگر وب سایت شما بزرگ باشد در آن صورت نیاز به یک سرور پر سرعت دارید تا به GoogleBot اجازه ی خزیدن هر چه بیشتر در صفحات در کوتاه ترین زمان ممکن را بدهد. عملکرد سرعت را با Google Webmaster Central بررسی کنید تا سرعت واقعی سرور خود را به دست آورید.

نکته ای که در این جا وجود دارد این است که مطمئن شوید که اندازه ی صفحات سایت شما (KB) تا حد امکان کوچک باشد تا زمان بارگذاری صفحات به حداقل برسد. دو نکته این است که کدهای جاوا اسکریپت یا CSS را به یک فایل خارجی منتقل کرده و کد های بلااستفاده یا فرامین را از صفحات حذف کنید.

هدف: داشتن سریع ترین سرعت بارگذاری وب سایت و صفحات. این کار نیاز به یک سرور پر سرعت دارد که بتواند از عهده ی مقدار درخواست هایی که از سوی موتور های جستجو (قابلیت خزیدن) و کاربر ها (ترافیک) می رسد، برآید.

نتیجه گیری:

قابلیت خزیدن و ایندکس شدن برخی از مهمترین جنبه های سئو می باشد زیرا وب سایت شما باید خزیده و ایندکس شود تا بتواند ترافیک ارگانیک را از سوی گوگل و دیگر موتور های جستجو به دست آورد.

برچسب‌ها, , ,

مطالب مرتبط

گوگل یک ماه پیش از ارتقاء الگوریتم mobile-friendly خود، شروع به ارسال پیغام های جدید هشداری به صاحبان وب سایت ها کرد. گوگل هم اکنون در حال ارسال نوع جدیدی از پیغام های هشداری به صاحبان وب سایت هایی است که وبسایت آنها mobile-friendly نمی باشد. این پیغام ها مستقیما در نتایج جستجو با موبایل […]

عموما بالا بودن تعداد سوالات مشتریان یک مساله ی خوشایند محسوب می شود. هر چه تعداد پرسش ها بالاتر باشد، تعداد فروش شما نیز به همان نسبت بالاتر خواهد بود. اما به مرور زمان، شما دائما در حال دریافت همان سوالات همیشگی هستید. این امر می تواند خیلی زود به کاری روزمره، زمان بر و خسته […]

robots exclusion protocol (REP) یا Robots.txt یک فایل متنی است که که وبمسترها آن را می سازند تا به موتورهای جستجو و خزنده های آنها چگونگی برخورد با سایتاشان را بفهمانند. در واقع به جای توضیحات اضافه می خواهیم بصورت عملی تر متوجه شویم که نمونه کدهای زیر چه کاری را برای ما در این […]

فایل سایت مپ فایلی است که در آن تمام صفحات و لینک های سایت در آن لیست می شود تا به موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو ساختار کلی وبسایت را نشان دهد. یکی از راه های شناخت و پیمایش یک وبسایت توسط موتور جستجو بررسی فایل sitemap آن وبسایت است. در واقع وجود […]

نظراتتان را برایمان بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ما تو این شبکه های اجتماعی هم پخش میشه