Kaptain Kitty
دسته ها :Html و Css , html5
انتشار :۱۹ دی ۱۳۹۵
بازدید :56 بار

گرچه HTML5 تغییرات چشمگیری در روش مارک آپ کردن محتوا ایجاد می کند، اما باید توجه داشت که این تغییرات باعث نمی شوند مرورگرهای قدیمی نتوانند با آن کار کنند و هم اینکه منجر به مشکلات در Layout و خطای صفحه نمی شوند.

این یعنی شما می توانید هر پروژه ی قدیمی که حاوی HTML4 معتبر یا مارک آپ HTML باشد را به عهده گرفته، doctype را به HTML5 تغییر داده تا صفحه همانطور که قبلا بود در مرورگر ظاهر شود. تغییرات و افزودنی ها به HTML5 به زبانی پیاده سازی شده اند که از سازگاری با مرورگرهای قدیمی- حتی قدیمی ترین نسخه های اینترنت اکسپلورر- اطمینان حاصل شود. البته این تضمینی بر آن نیست که ویژگی های جدید حتما کار خواهند کرد، بلکه فقط به این معناست که آنها باعث تخریب صفحاتتان نشده و مشکلات ظاهری را سبب نخواهند شد.

حتی با توجه به پیچیدگی بیشتر ویژگی های جدید (برای مثال API ها)، برنامه نویسان به راه حل های متعددی برای ارائه ی تجربه ی کاربری مشابه در مرورگرهای پشتیبانی نشده دست یافته اند، که در عین حال از امکانات هیجان انگیز جدید ارائه شده توسط HTML5 و CSS3 استقبال می کنند. گاهی این راه حل به سادگی ایجاد محتوای ذخیره (fallback content) است مثل پخش کننده ی ویدئوی Flash برای مرورگرهایی که به صورت native دارای پشتیبانی ویدیو نمی باشند. اگرچه گاهی نیز لازم است با استفاده از scripting، پشتیبانی از ویژگی های جدید را تقلید و شبیه سازی کرد.

به تکنیک های “gap-filling” یا پر کننده ی شکاف، polyfill می گویند (پلی فیل کدی است که یک ویژگی که مرورگر از آن پشتیبانی نمی کند را بر روی مرورگر پیاده سازی می کند). هنگام ساخت صفحات وب با performance بالا، تکیه بر اسکریپت ها برای تقلید ویژگی های Native همیشه بهترین روش نیست، اما وقتی نیاز به ارتقا یا افزودن ویژگی های جدید داریم، استفاده از آن ضروریست. خوشبختانه، مرورگر های قدیمی مانند اینترنت اکسپلورر ۶ تا ۹ که از بسیاری از ویژگی های جدید موجود در HTML5 و CSS3 پشتیبانی نمی کنند توسط کمتر از ۱۰ درصد از بازدیدکنندگان امروزی استفاده می شوند. هر روز مردم بیشتر و بیشتر از مرورگر هایی که “مرورگرهای همیشه سبز” نامیده می شوند استفاده می کنند. مرورگرهای همیشه سبز به آن دسته از مرورگر هایی اطلاق می شود که به صورت اتوماتیک به روز رسانی می شوند. این یعنی ویژگی های جدید برای طیف گسترده تری از مخاطبین کاربردی خواهد بود و در نهایت همه ی کابران می توانند از آن استفاده کنند.

البته باید گفت گاهی هرگز نیاز به fallback ها (گزینه های ذخیره) یا polyfill ها نیست؛ مثلا وقتی از CSS3 برای ایجاد گوشه های گرد در باکس هایی که در طراحی خود دارید استفاده می کنید، هیچ مشکلی نیست که کاربران مرورگرهای قدیمی آن باکس ها را به صورت مربع هایی با گوشه های تیز ببینند. کارایی سایت هیچ کاهشی نداشته و آن کاربران هیچ آگاهی نسبت به آنچه که از دست داده اند (گوشه های گرد باکس) نخواهند داشت.

همچنان که پیش می رویم، اگر قصد استفاده از این موارد در پروژه ای را دارید، قویا توصیه می کنیم با یک مرجع پشتیبانی مرورگرها مشورت کنید. به این طوریق می دانید که چطور fallback ها یا polyfill ها ایجاد کنید و یا اصلا به آنها نیازی هست یا خیر. ما معمولا روش هایی را مورد بحث قرار می دهیم که بتوانید مطمئن شوید مرورگرهای غیر پشتیبانی کننده نیز می توانند تجربه کاربری قابل قبولی را ارائه دهند اما خبر خوش اینکه نگرانی در مورد این مرورگرها روز به روز به موضوع کم اهمیت تری تبدیل میشود.

بازار رو به رشد موبایل

یک دلیل الزام آور دیگر برای یادگیری و استفاده از HtML5 و CSS3، انفجار بازار های موبایل است. بر طبق یکی از منابع موثق، در سال ۲۰۰۹ کمتر از ۱% از کل استفاده از وب بر روی گوشی های موبایل و تبلت ها بوده است. تا نیمه های سال ۲۰۱۴، این رقم به بیش از ۳۵% افزایش یافته است. این نرخ رشد در زمانی کمتر از ۵ سال واقعا بسیار چشمگیر است. بنابراین این موضوع برای افرادی که در حال یادگیری HTML5 و CSS3 چه معنایی دارد؟

HTML5 و CSS3 تکنولوژی های پیشرفته و به هم مرتبطی است که در بسیاری از مرورگرهای موبایل نیز پشتیبانی می شوند. برای مثال، موبایل Safari در دستگاه های iOS مانند آیفون، آیپد، اوپرا موبایل، مرورگر اندروید و UC همگی سطوح قدرتمندی از پشتیبانی HTML5 و CSS3 ارائه می دهند. ویژگی ها و تکنولوژی های جدید پشتیبانی شده توسط برخی از این مرورگرها شامل انیمیشن های CSS3، CSS flexbox، Canvas API، Web Storage، SVG، وب اپلیکیشن های آفلاین و غیره می باشد.

در واقع برخی از تکنولوژی های جدیدی که معرفی می شود با در نظر گرفتن دستگاه های موبایل طراحی شده اند. تکنولوژی هایی مانند وب اپلیکیشن های آفلاین و Web Storage به این دلیل طراحی شدن اند که تعداد افرادی که با گوشی های موبایل خود به صفحات وب سر میزنند رو به افزایش است. این دستگاه ها می توانند اغلب محدودیت هایی در استفاده از داده های آنلاین داشته باشند و بنابراین به طور چشمگیری از توانایی دسترسی به وب اپلیکیشن های آفلاین بهرمند شوند.

شناخت موارد واقعی

این خیلی غیرواقع بینانه است که تکنولوژی های جدیدی را ایجاد کنیم و انتظار داشته باشیم که صفحات وب و اپلیکیشن ها فقط برای یک سطح از مرورگرها نوشته شوند. در دنیای واقعی و در دنیایی که انتظار داریم HTML5 و CSS3 هر روز پیشرفت های بسیاری ایجاد کنند، ما باید برای نوشتن صفحاتی که در حوزه ی وسیع تری کار می کنند آماده باشیم. این حوزه شامل مرورگرهای مدرن، نسخه های قدیمی باقی مانده از اینترنت اکسپلورر و بازار رو به انفجار گوشی های موبایل می باشد.

البته به طریقی، فراهم کردن مجموعه ی متفاوتی از دستور العمل ها برای user agent، شبیه روزهای اولی است که وب به دنیا معرفی شده بود، با آن مرورگر در هم ریخته و کدنویسی های نامرتب. اما این بار، کد های جدید در آینده نیز کارایی خواهند داشت: وقتی مرورگرهای قدیمی از استفاده ی عمومی خارج شدند، تمام کاری که باید انجام دهید این است که تمام fallback ها و polyfill ها را حذف کرده و فقط آن کدی که به هدف مرورگرهای مدرن نوشته شده است را نگه دارید.

HTML5 و CSS3 تکنولوژی هایی پیشرو هستند که در دنیای بسیار هیجان انگیز نویسندگی صفحات وب وارد شده اند. به دلیل اینکه تمام مرورگر های مدرن سطوح بالایی از پشتیبانی را برای برخی از ویژگی های HTML5 و CSS3 ارائه می دهند، ایجاد صفحات قدرتمند با نگهداری آسان و قابل استفاده در آینده، بیش از پیش ساده شده است.

پس اینکه چرا باید HTML5 و CSS3 را یاد بگیریم را کنار بگذارید و به دنبال چگونگی یادگیری آنها باشید.

 

 

CSS flexbox html5 responsive design web storage آموزش css آموزش html5 انواع فریم ورک موبایل html5 طراحی با css طراحی ریسپانسیو مرورگر Blisk مرورگر پیشرفته
مطالب مرتبط

سال ۲۰۱۶ بر طبق دیدگاه شما سالی به یاد ماندنی، عجیب و تا حدی سرشار از پیروزی و یا وحشت آور بوده باشد. تمرکز به تنهایی بر روی جاوا اسکریپت در مقایسه با سایر رویداد های سال ۲۰۱۶ ممکن است نامعقول و کم اهمیت به نظر برسد اما جاوا اسکریپت بخش عظیمی از زندگی کاری […]

فرمت Gif ابتدا در سال ۱۹۸۷ ابداع و توسط استیو ویلهایت از شرکت Compuserve به نمایش عمومی درآمد. Gif ها (Graphics Interchange Format یا قالب مبادله گرافیکی) با ایجاد امکان استفاده از ۲۵۶ رنگ و در عین حال حفظ فرمت فشرده که می توانستند توسط افرادی با مودم های کند هم بارگذاری شوند، در تصاویر […]

بهتر از من می دانید که دنیای برنامه نویسی هر روز با تغییرات جدی روبه رو است. هر روز که صفحات اینترنتی را باز می کنید می بینید که فریم ورک جدیدی وارد بازار شده که تا دیروز حتی اسمش را هم نشنیده بودید. با کمی تحقیق می بینید که اتفاقا بسیار کارامد هم هست. […]

Corona SDK یک محیط نرم افزاری فوق العاده قوی است که توسط Walter Luh و Carlos Icaza ساخته شد. Corona SDK به برنامه نویسان اجازه می دهد که با استفاده از زبان برنامه نویسی Lua بازی و اپلیکیشن های قدرتمندی برای دستگاه های iPhone، iPad و همچنین دستگاه های اندرویدی بسازند. با استفاده از این SDK همچنین می توان […]

نظراتتان را برایمان بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ما تو این شبکه های اجتماعی هم پخش میشه